MENDENGAR DAN MEMAHAMI MAKNA

Listen to Quran

Monday, October 26, 2009

KENANGAN LALU TERJAH KEMBALI

Salam....

Sekarang ni musim haji 1430H..aku teringat masa aku pergi ke Makkah tahun 2002,bersama ibu dan bapaku.

23/1/2002 aku bertolak dari airport Subang pukul 12.20 am menuju ke lapangan terbang Jeddah...Aku sampai di Jeddah pukul 4 pagi waktu Arab Saudi..

Sampai kat airport kena check pasport la,tgk perangai pak Arab ni sakit hati pun ada..Boleh biar kita beratur ramai2 kt airport...mmg geram la time tu.Solat Subuh kat airport..

Pukul 6 pagi bertolak menaiki bas ke Madinah..Masa sampai katMadinah,hati terasa sayu bila pandang kubah hijau,dibawah kubah hijau itu terletaknya makam Rasulullah..

First time masuk Masdid Nabawi,terasa begitu teruja dgn keindahan masjid..

Aku pergi ziarah makam Rasulullah..Aku termnung lama kat depan makam Rasulullah tanpa sedari air mata jatuh jua..

Setelah 8 hari di Madinah aku bertolak ke Makkah...Aku sampai di Mekah pukul 4.30 ptg..
Siap kemas barang di hotel,aku turun menuju ke Masjidil Haram....
Terpandang Kaabah,sekali lagi air mata jatuh di tanah haram ini...

Time aku pergi ni tak boleh snap picture sbb pak Arab jaga kat pintu masuk tu bt sportcheck semua beg jemaah haji..kalau bawa kamera sure kena rampas..
Bawa gunting utk tahalul pun kena rampas...
Bawa makanan pun kena juga...

Tapi pak Arab ni tak check kalu bawa sejadah...Aku pun kadang2 sorok buah dalam sejadah tu..

Kalau nak cerita ni panjang juga ni...Siap la 1 buku...

Apa2 pun aku bersyukur kepada Allah kerana aku telah menjadi tetamu Allah...
Aku berdoa agar dapat menjejak kaki ku lagi di Tanah Suci ini....

1 comment:

  1. SALAM.

    Ana pun tekenang juga bila musim haji tiba. rasa macam kita pun ada di sana. Ana pi dgn isteri tahun 2004.

    ReplyDelete