MENDENGAR DAN MEMAHAMI MAKNA

Listen to Quran

Sunday, October 11, 2009

BERMEGAH DENGAN ILMU

"Daripada Ka'ab bin Malik r.a, katanya : Aku mendengar RasululLah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, atau berbahas dengan orang jahil, atau supaya dengan ilmu tersebut wajah orang ramai tertumpu kepadanya, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka." (Riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah daripada Ibn 'Umar, al-Hakim daripada Jabir bin 'Abdillah. Al-Hakim

Tujuan menuntut ilmu agama adalah untuk keluar dari kejahilan demi mencari kebenaran dan berpegang kepadanya. Juga untuk menegakkan kebenaran dan membelanya. demikian tugasan dan tanggungjawab taalib al-'Ilm dan ulama' (ahl al-'Ilm). Menuntut ilmu adalah ibadah dan ianya membawa insan muslim ke syurga. Namun ada di kalangan manusia golongan yang ingin bermegah-megah dengan ilmu agamanya, bukan untuk kebenaran tetapi sekadar untuk menaikan diri dan kedudukannya sahaja.

Tapi sekarang ni ramai yang menuntut ilmu utk bermegah dan tidak boleh ditegur walaupun melakukan kesilapan.Tidak kira la ilmu akhirat atau dunia...Dunia akhir zaman..

Tuntut ilmu sampai mati pun x kan habis...Luasnya ilmu Allah ni..

4 comments:

  1. Rasa kerdilnya kita ni kan....Naim, akak masuk Naim dalam blog list akak yer...OK kan?

    ReplyDelete
  2. kak add je...leh ramai kenalan...

    ReplyDelete
  3. ramai yg berilmu tapi tidak beramal dgn ilmu yg dia ada..sebab tuh ramai org alim dan orang pandai pasai agama zaman sekarang nih gila pangkat dan salah gunakuasa..ZALIM dan TIDAK BERLAKU ADIL...TAK TAHU NK MEMBEZAKAN MANA YG SALAH DAN MANA YG BETUL..YG SALAH DIKATA BENAR DAN YG BENAR DIKATAKAN SALAH...SEBAGAI KETUA MAHUPUN BOS DI TEMPAT KERJA ADAKAH ANADA PASTI YG ANDA SEORANG YG ADIL DAN TIDAK BERLAKU ZALIM TERHADAP ORANG LAIN...INGAT ,SEKSA ALLAH SWT TERHADAP PEMIMPIN/KETUA YG ZALIM AMAT LAH PEDIH..

    ReplyDelete
  4. susah la nk cari bos yang adil dan tak zalim kat zaman skrg.apa yg orang bawah cakap semua tak betul...hukum mana depa pakai pun tak tau la.Orang pangkat rendah x boleh tegur bos..
    Saidina Umar AlKhattab pun siap pagi pedang klau dia buat zalim kat rakyat dia...

    ReplyDelete